Basisschool De Zilverberg

Onderdeel van: Onderwijsstichting Leer en Floreer - Overasselt
Onderdeel van: Onderwijsstichting Leer en Floreer-Overasselt
Basisonderwijs
Regulier / Algemeen

Omschrijving van Basisschool De Zilverberg

Basisschool ' De Zilverberg'  in Overasselt heeft acht groepen.  De Zilverberg is een echte dorpsschool, er zijn geen andere scholen in het dorp. Wel is er samenwerking met de basisscholen in Heumen en Nederasselt. Leerkrachten treffen elkaar voor scholing, inspiratie en kennis uitwisselen. 
De Zilverberg kent een rustige werksfeer in de groepen en de algemene ruimten, zoals het leer-werkplein, de aula en het drama- en muzieklokaal. We dagen leerlingen uit betrokken te zijn bij zelfstandig leren, samenwerken en samen leven. Als u hier meer over wilt weten: drukt u op de buttons visie en Jeelo.
 
Op de speelplaats is veel ruimte voor vrijspel, maar ook voor groepsspelen als voetbal en hockey. Tijdens de pauze momenten is er verschillend spelmateriaal voor alle  leeftijden en er is een moestuin. 
De leerlingen komen veelal met de fiets of lopend naar school. Dat past ook bij ons 'Gezonde School' vignet van de GGD. Ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen kunnen aan de straatinrichting zien, dat dit een verkeersluwe omgeving betreft.
 
Het team van 'De Zilverberg' heeft in de dagelijkse praktijk aandacht voor elkaar en de omgeving. Dit is te zien aan het veilige pedagogisch klimaat en diverse samenwerkingen met instellingen en verenigingen in het dorp. Het primaire onderwijs proces is hierin altijd het uitgangspunt: aandacht voor de onderwijsbehoefte van individuele en groepen leerlingen. Dat maakt 'De Zilverberg' tot een betrokken onderwijsomgeving!

Missie

Missie en visie Leren door betrokkenheid .
Basisschool ‘De Zilverberg’ in Overasselt heeft in schooljaar 2024-2025 acht groepen. Dit zijn twee combinatie groepen 1-2 en homogene groepen 3 t/m 8. Hierbij wordt met regelmaat groep doorbroken gewerkt. Leerlingen met dezelfde onderwijsbehoefte worden gecombineerd. De Zilverberg kent een rustige werksfeer in de groepen en de algemene ruimten, zoals het leer-werkplein, de aula en het kleuterplein. Op deze manier kunnen leerlingen gericht aan hun taak bezig zijn. De inrichting van de algemene ruimte wordt afgestemd op het betreffende Jeelo-project zodat de omgeving betekenisvol is en het de betrokkenheid van de leerlingen bij het Jeelo-project zal vergroten. We dagen leerlingen uit betrokken te zijn bij zelfstandig leren, samenwerken en samen leven: de drie pijlers van Jeelo. Op de speelplaats is veel ruimte voor vrij spel, maar ook voor groepsspelen als voetbal, hockey en korfbal. Tijdens de pauze momenten is er verschillend spelmateriaal voor alle leeftijden, ook is er een moestuin waar leerlingen zorg voor dragen. Het team van 'De Zilverberg' heeft in de dagelijkse praktijk aandacht voor elkaar en de omgeving. Wij geven hier vorm aan door het creëren van een veilig pedagogisch klimaat en diverse samenwerkingen met instellingen en verenigingen in het dorp. Het uitgangspunt hierbij is altijd het (primair) onderwijsproces: aandacht voor de onderwijsbehoefte van individuen en groepen. Dat maakt 'De Zilverberg' tot een betrokken onderwijsomgeving. Leerkrachten denken na over het vergroten van betrokkenheid. Door leerlingen bewust te laten nadenken over: Hoe voel ik mij? Ben ik geïnteresseerd? Is dit belangrijk? Kan ik dit? In de voorbereiding op de lessen denken onze leerkrachten actief na over strategieën; succescriteria bij het behalen van het doel; het tempo (van de les), het enthousiasmeren en over de positieve sfeer in de groep. Aan het einde van de lessen en activiteiten geven zij de leerlingen effectieve feedback. Leerkrachten ‘boeien’ de leerlingen met onderwijs dat zin en betekenis geeft. Dit levert de leerkracht en de leerling inspanning en ontspanning op en sluit aan bij de natuurlijke behoefte van mensen om dingen beter te begrijpen en iets met deze kennis te doen. Als team werken we samen als PLG, een professionele leergemeenschap. Hierbinnen leggen we de focus op de ambities 'investeren in pedagogisch handelen' en in 'het maken van een kwaliteitsslag in ons rekenen taalonderwijs'. Wij overleggen binnen leerteams, waarbij de teamleden expertise uitwisselen en zich gezamenlijk op onderzoek- matige wijze inzetten voor verbetering van het welbevinden en de onderwijskwaliteit plus leerresultaten van de leerlingen. Binnen ons pedagogisch beleid zijn we samen met het team en de leerlingenraad tot de volgende 5 Zilverbergregels gekomen: We zijn aardig voor elkaar. Iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn. We helpen elkaar. We zorgen ervoor dat we rustig kunnen werken en spelen. We zorgen voor een nette school en zijn zuinig op onze spullen. Verder vinden wij het belangrijk hoge verwachtingen na te streven. Het gericht stellen van doelen, analyseren van resultaten en evalueren van het aanbod zorgt voor kwalitatief goed onderwijs. Op deze manier sluiten wij aan bij de leervoorwaarden en talenten van leerlingen. Deze hoge verwachtingen spreken we naar elkaar uit, daar waar het gaat om ‘teamleren’ en werken in een lerende organisatie. Voorwaarden om tot ontwikkeling te komen is een veilig pedagogisch klimaat en een uitdagende en leer- en werkomgeving voor leerkrachten en leerlingen. Met ons onderwijs willen we bereiken dat de leerlingen uitgroeien tot een maatschappelijk betrokken, bewuste en verantwoordelijke volwassenen, zodat ze met de juiste bepakking naar het vervolg onderwijs kunnen gaan. Samen met ouders, de leerlingenraad, het team en de GGD hebben we een actueel gezondheidsbeleid samengesteld. Deze leest u terug in 'de praktische afspraken' aanvullend op deze schoolgids

Visie

Missie en visie Leren door betrokkenheid .
Basisschool ‘De Zilverberg’ in Overasselt heeft in schooljaar 2024-2025 acht groepen. Dit zijn twee combinatie groepen 1-2 en homogene groepen 3 t/m 8. Hierbij wordt met regelmaat groep doorbroken gewerkt. Leerlingen met dezelfde onderwijsbehoefte worden gecombineerd. De Zilverberg kent een rustige werksfeer in de groepen en de algemene ruimten, zoals het leer-werkplein, de aula en het kleuterplein. Op deze manier kunnen leerlingen gericht aan hun taak bezig zijn. De inrichting van de algemene ruimte wordt afgestemd op het betreffende Jeelo-project zodat de omgeving betekenisvol is en het de betrokkenheid van de leerlingen bij het Jeelo-project zal vergroten. We dagen leerlingen uit betrokken te zijn bij zelfstandig leren, samenwerken en samen leven: de drie pijlers van Jeelo. Op de speelplaats is veel ruimte voor vrij spel, maar ook voor groepsspelen als voetbal, hockey en korfbal. Tijdens de pauze momenten is er verschillend spelmateriaal voor alle leeftijden, ook is er een moestuin waar leerlingen zorg voor dragen. Het team van 'De Zilverberg' heeft in de dagelijkse praktijk aandacht voor elkaar en de omgeving. Wij geven hier vorm aan door het creëren van een veilig pedagogisch klimaat en diverse samenwerkingen met instellingen en verenigingen in het dorp. Het uitgangspunt hierbij is altijd het (primair) onderwijsproces: aandacht voor de onderwijsbehoefte van individuen en groepen. Dat maakt 'De Zilverberg' tot een betrokken onderwijsomgeving. Leerkrachten denken na over het vergroten van betrokkenheid. Door leerlingen bewust te laten nadenken over: Hoe voel ik mij? Ben ik geïnteresseerd? Is dit belangrijk? Kan ik dit? In de voorbereiding op de lessen denken onze leerkrachten actief na over strategieën; succescriteria bij het behalen van het doel; het tempo (van de les), het enthousiasmeren en over de positieve sfeer in de groep. Aan het einde van de lessen en activiteiten geven zij de leerlingen effectieve feedback. Leerkrachten ‘boeien’ de leerlingen met onderwijs dat zin en betekenis geeft. Dit levert de leerkracht en de leerling inspanning en ontspanning op en sluit aan bij de natuurlijke behoefte van mensen om dingen beter te begrijpen en iets met deze kennis te doen. Als team werken we samen als PLG, een professionele leergemeenschap. Hierbinnen leggen we de focus op de ambities 'investeren in pedagogisch handelen' en in 'het maken van een kwaliteitsslag in ons rekenen taalonderwijs'. Wij overleggen binnen leerteams, waarbij de teamleden expertise uitwisselen en zich gezamenlijk op onderzoek- matige wijze inzetten voor verbetering van het welbevinden en de onderwijskwaliteit plus leerresultaten van de leerlingen. Binnen ons pedagogisch beleid zijn we samen met het team en de leerlingenraad tot de volgende 5 Zilverbergregels gekomen: We zijn aardig voor elkaar. Iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn. We helpen elkaar. We zorgen ervoor dat we rustig kunnen werken en spelen. We zorgen voor een nette school en zijn zuinig op onze spullen. Verder vinden wij het belangrijk hoge verwachtingen na te streven. Het gericht stellen van doelen, analyseren van resultaten en evalueren van het aanbod zorgt voor kwalitatief goed onderwijs. Op deze manier sluiten wij aan bij de leervoorwaarden en talenten van leerlingen. Deze hoge verwachtingen spreken we naar elkaar uit, daar waar het gaat om ‘teamleren’ en werken in een lerende organisatie. Voorwaarden om tot ontwikkeling te komen is een veilig pedagogisch klimaat en een uitdagende en leer- en werkomgeving voor leerkrachten en leerlingen. Met ons onderwijs willen we bereiken dat de leerlingen uitgroeien tot een maatschappelijk betrokken, bewuste en verantwoordelijke volwassenen, zodat ze met de juiste bepakking naar het vervolg onderwijs kunnen gaan. Samen met ouders, de leerlingenraad, het team en de GGD hebben we een actueel gezondheidsbeleid samengesteld. Deze leest u terug in 'de praktische afspraken' aanvullend op deze schoolgids

Adresgegevens

Kon. Julianastr 6
6611 BR Overasselt
Gelderland, Nederland
Bereken woon-werk afstand

Componenten