Omschrijving van Basisschool St. Joris
Missie
Onze basisschool Sint Joris is er niet alleen om de leerlingen de schoolvakken aan te bieden. Wij leveren als dorpsschool ook een bijdrage aan de opvoeding van de kinderen. Dit doen we door leerlingen serieus te nemen en respect te tonen voor hun inbreng.
We vinden het belangrijk dat de leerlingen leren samenwerken en leren om eigen verantwoordelijkheid te dragen. We willen dat leerlingen positief denken over zichzelf en de ander. Leerlingen maken we bewust van de wereld om hen heen en ze leren open te staan voor andere culturen.
Visie
Samen zorg dragen voor goed onderwijs, daarin hebben wij ons gespecialiseerd.
We willen de kinderen kwalitatief goed onderwijs bieden in een veilige en stabiele leersituatie.
Ons streven is om het onderwijs aan te laten sluiten bij de leefwereld van het kind, dit betekent dat het uitdagend en uitnodigend is om samen nieuwe dingen te ontdekken. Hiervoor gebruiken we goed georganiseerde werkvormen en we richten ons op de persoonlijke aandacht voor ieder kind. Waar nodig bieden we extra hulp voor kinderen die problemen hebben .
De leerkrachten hebben echte zorg voor hun leerlingen. Deze zorg delen we met het hele team.
We geven ouders een actieve rol binnen de school zodat zij zich mede verantwoordelijk voelen voor de school. Daarnaast zorgen wij ervoor dat ouders regelmatig hun visie op de kwaliteit van het onderwijs kunnen inbrengen.
Coöperatief leren is voor ons een uitgangspunt en methodiek hoe wij kinderen actief laten deelnemen om samen met elkaar te leren. Op onze school geven wij onderwijs op maat . Hierbinnen vinden wij het belangrijk dat kinderen en personeel samen leren. Daarbij gaan we uit van de kwaliteiten van kinderen, personeel en ouders.
Om het onderwijs optimaal te maken bevorderen we reflectie bij kinderen en leerkrachten. De zelfverantwoording en ontwikkeling daarvan in de dagelijkse praktijk vinden wij van groot belang. We streven naar veiligheid voor kinderen, ouders en personeel. Reflectie, zelfverantwoordelijkheid en veiligheid bij leerlingen worden bevorderd door structurele toepassing van cooperatief leren.
Reflectie o.a. door het bewust geven van individuele denktijd; zelfverantwoordelijkheid doordat de leerlingen door de didactische structuren zelfstandig zonder directe hulp van de leerkracht, effectief samen leren; veiligheid doordat er in vaste groepjes van 4 leerlingen wordt gewerkt en er specifieke aandacht is voor teambouwers en klasbouwers.
Kortom: Samen werken, samen leren, samen.
Daarnaast geven de leerkrachten gedifferentieerde instructie (uitleg op verschillende niveaus) terwijl anderen zelfstandig aan het werken zijn. Dit zelfstandig werken wordt vanaf de kleuterperiode via vaste structuren aangeleerd.
Binnen de groep kan een kind in leerstof verdieping of verrijking krijgen. Het kind dat het aankan doet één jaar over twee leerjaren. Ook kan het kind dat moeite heeft met het leren drie jaar over twee leerjaren doen. Het kind volgt de stof in een rustiger tempo. Concreet betekent dit dat er sprake is van een aangepaste leerlijn. Dit wordt altijd besproken met ouders.
Daarnaast werken kinderen met een weektaak. Vanaf de kleuterperiode worden kinderen hierin geschoold. Het team is extra geschoold in het werken met combinatiegroepen en hun klassenmanagement is hierop afgestemd.